Recenzija romana Sudbina Strijelca – Nataša Vajić

3 min

Sudbina strijelca – Nataša Vajić

Ako ste se pitali kada će u vaše ruke dospeti prava poslastica epske fantastike sa našeg podneblja, odgovor je – upravo sada. Pred vama je knjiga koju ćete čitati više puta i to zato što ćete želeti da iznova proživite lavirinte mašte, magije, sila nestvarnih bića i vrtloge snova, odrastanja, fantastičnih pustolovina i čarobnih tutnjava izmišljenih svetova.

A priča počinje sasvim jednostavno. Anita je obična tinejdžerka malog bosanskog sela nadomak grada u kome živi sa porodicom, par duhova i jednim glupim mišem. Bori se sa depresijom i očajem vršnjačkog nasilja, ali sve će se promeniti onog dana kada shvati da nije bilo ko, već jedna od najvažnijih osoba demonskog sveta – strelac čija sudbina nije samo da osveti porodičnu tragediju iz prošlosti, nego i da počini najveća dela u borbi dobra i zla.

Nataša Vajić - Sudbina srtijelcaU ovom književnom prvencu Nataše Vajić otkrićete mnoge životne trenutke i proživljavati potragu za izgubljenom porodicom, bekstvo od teškog života, udruživanje da bi se opstalo, spoznaju sopstvenih snaga i mogućnosti, odrastanje u kome se svako pomalo menja i više nikad ne ostane onakav kakav je bio pre, pa od maltretirane inferiorne ličnosti izrasta u junaka spasioca kome se svi dive. Nasuprot njima smenjuju se likovi koji su rođeni u svetu mašte, izmišljeni narodi koji žive u svojim blistavim kraljevstvima sa do detalja opisanim običajima, krvavim ratovima i burnom istorijom, predvođeni okrutnim vladarima koji magijom žele da pokore svet.

Kad završite roman i promislite o njemu, bićete u dilemi u kom segmentu se krije njegova najveća vrednost.

Možda u upečatljivim opisima mračnih podzemlja evropskih gradova, blistavim osunčanim tropskim ostrvima, raskošnim lausdelskim oazama usred užarene afričke pustinje, razrušenom gradu krševite Hercegovine, senovitim čarobnim bosanskim šumama ili bujnim drevnim prašumama Perućice. Bogate slike otkriće vam raskošno putopisno iskustvo autorke koja na izvanredan način izliva i čini živim veličanstvene lepote naše planete.

Možda zbog živopisnih bajkovitih elemenata, strašnih svetova tame, mračnih proročkih snova, dinamičnih, filmski slikovitih bespoštednih bitaka na život i smrt  po kojima bi mogle da se naprave nove video-igre, daha drevnih mitova i legendi, portala mrtvih nasuprot kojima stoje likovi slični najvećim junacima grčke mitologije, demona, gnomova, nimfi i goblina, čudovišta indijske mitologije, vampira, vila i vilenjaka, kućnih patuljaka, rusalki i ostalih bića slovenske mitologije. Ili zbog toga što ćete naučiti šta je to raskovnik i zašto je zavetno drvo hrasta sveto drvo starih Slovena. Ili videti pismo jaruba jezika i spoznati tajne vudu veštica i šamanki tajanstvene afričke magije. Beskrajni niz novih motiva otkriće vam nemerljiva autorkina znanja i svestranost, kako u obrazovanju, tako i u interesovanjima, koja sa vama neštedimice deli, pa ćete i sami naučiti mnogo toga novog.

Klub Titan Atlas OsijekMožda u zvonkom savremenom jeziku, živopisnom, slikovitom, u urbanom slengu koji naizgled deluje nespojivo sa  mnoštvom arhaičnih likova, a opet legne baš kako treba i čitaoca vodi kroz priču na krilima mašte, pa ima utisak kao da je i sam uvek na svakom neobičnom mestu dok strepi, navija, brine se i raduje.

Pa ipak, možda se najveća vrednost romana skriva u kontrastima snova i jave, stvarnih i natprirodnih magičnih motiva. I to baš zato što odišu simbolizmom svakog arhetipskog lika inspirisanog mitologijom ili narodnim predanjima, a iza koga zapravo vire univerzalne poruke koje se mogu primeniti na svako društvo i svako vreme.

U maniru moderne kniževnosti epske fantastike novog milenijuma, Nataša Vajić je stvorila urbani roman u kome se ogledaju dahovi najpoznatijih pisaca ovog žanra – Klajva Stejplsa Luisa, Tolkina, a posebno Džoane Rouling kroz kombinaciju fantazije i realnosti, mašte i problema savremenog društva – vršnjačkog nasilja, mukotrpnog odrastanja u surovom svetu, smrti, depresije, ljubavi, gubitaka, predrasuda i diskriminacija, čak i među mitološkim bićima.

Nataša VajićKada sklopite korice ove knjige, videćete koliko je bilo čarobno proživeti živote koji plove kroz magični svet fantazije i poželeti da se priča nastavi. A ko zna, može vam se desiti da se zagledate oko sebe i zapitate da li i oko vas postoje oni koji pripadaju čarobnom svetu demona i šumskih bića jer, kao što reče autorka:

Sada ćete reći – oni ni ne postoje. Sve je to plod ljudske mašte. A ja vas izazivam…

Napisala Jelena Dilber

Izvor: Tragač za zrnom dobra